Forskjell mellom versjoner av «Bilskilt i Moss»

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
 
Linje 5: Linje 5:
 
Da skiltene skulle få nåværende utforming med to bokstaver og fem tall fra 1. april 1971, var det uvanlig mange fra distriktet som kjøpte seg ny bil, i håp om å få det første skiltet: AX 10000. Bilsakkyndige var ikke stemt for loddtrekning, kjøpte seg ny bil og tok skiltet sjøl.  
 
Da skiltene skulle få nåværende utforming med to bokstaver og fem tall fra 1. april 1971, var det uvanlig mange fra distriktet som kjøpte seg ny bil, i håp om å få det første skiltet: AX 10000. Bilsakkyndige var ikke stemt for loddtrekning, kjøpte seg ny bil og tok skiltet sjøl.  
  
Etter drøye 38 år – høsten 2009 – var 90.000 kjøretøyer blitt registrert i vårt distrikt, og  dermed måtte man begynne med skiltene AY 10000-.  
+
Etter drøye 38 år – høsten 2009 – var 90.000 kjøretøyer blitt registrert i vårt distrikt, og  dermed måtte man begynne med skiltene AY 10000 -. Etter knapt 10 år - i juni 2019, hadde 30.000 nye kjøretøyer blitt registrert i vårt distrikt, og man passerte AY 40000.  
  
Mosseområdet ble opprinnelig også tildelt bokstavkombinasjonene AZ 10000-, BA 10000- og BB 10000-, men høsten 2014 ble registreringssystemet i Norge lagt om, slik at det heretter ikke lenger vil være mulig å se sikkert hvor norske biler er førstegangsregistrert.  
+
Mosseområdet ble opprinnelig også tildelt bokstavkombinasjonene AZ 10000-, BA 10000- og BB 10000-, men høsten 2014 ble registreringssystemet i Norge lagt om, slik at det heretter ikke lenger vil være mulig å se elt sikkert hvor norske biler er førstegangsregistrert.  
  
 
Biler med registreringsnummer AY 30000 og høyere, - og alle skilt som opprinnelig var tildelt Moss og omegn med bokstavkombinasjonene AZ, BA og BB -  vil heretter kunne være førstegangsregistrert hvor som helst i Norge. Det kjører nå også mange elektriske biler i Moss med skiltene EL xxxxx , EK xxxxx , og EVxxxxx ,  og en del gassdrevne busser med skiltene GA xxxxx .
 
Biler med registreringsnummer AY 30000 og høyere, - og alle skilt som opprinnelig var tildelt Moss og omegn med bokstavkombinasjonene AZ, BA og BB -  vil heretter kunne være førstegangsregistrert hvor som helst i Norge. Det kjører nå også mange elektriske biler i Moss med skiltene EL xxxxx , EK xxxxx , og EVxxxxx ,  og en del gassdrevne busser med skiltene GA xxxxx .

Nåværende revisjon fra 12. jun. 2019 kl. 05:18

B-skilter på bilene i Kongens gate ved Storebro og Fossen vinteren 1967. Her en Bedford lastebil med skiltet B-8611 og personbilen til høyre har B-7161. Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: Bjørn Wisth

BILSKILT. I gamle dager hadde alle kjøretøy fra Østfold B-skilter. I Mosseområdet hadde man skiltene B-6000 til B-9999, B-30000- B-39999 og B-80000- B-85000. På taxiskiltene sto det B-9700-B-9750 DROSJE, og på bussenes skilter sto det B-9800-og oppover: RUTEVOGN.

Da skiltene skulle få nåværende utforming med to bokstaver og fem tall fra 1. april 1971, var det uvanlig mange fra distriktet som kjøpte seg ny bil, i håp om å få det første skiltet: AX 10000. Bilsakkyndige var ikke stemt for loddtrekning, kjøpte seg ny bil og tok skiltet sjøl.

Etter drøye 38 år – høsten 2009 – var 90.000 kjøretøyer blitt registrert i vårt distrikt, og dermed måtte man begynne med skiltene AY 10000 -. Etter knapt 10 år - i juni 2019, hadde 30.000 nye kjøretøyer blitt registrert i vårt distrikt, og man passerte AY 40000.

Mosseområdet ble opprinnelig også tildelt bokstavkombinasjonene AZ 10000-, BA 10000- og BB 10000-, men høsten 2014 ble registreringssystemet i Norge lagt om, slik at det heretter ikke lenger vil være mulig å se elt sikkert hvor norske biler er førstegangsregistrert.

Biler med registreringsnummer AY 30000 og høyere, - og alle skilt som opprinnelig var tildelt Moss og omegn med bokstavkombinasjonene AZ, BA og BB - vil heretter kunne være førstegangsregistrert hvor som helst i Norge. Det kjører nå også mange elektriske biler i Moss med skiltene EL xxxxx , EK xxxxx , og EVxxxxx , og en del gassdrevne busser med skiltene GA xxxxx .




Artikkelen er skrevet av: Jørgen Ludvigsen (JL)