Forskjell mellom versjoner av «Rådhusbrua»

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
 
Linje 3: Linje 3:
 
[[Fil:MBL_0413_Rådhusbrua_1964.png|200px|thumb|right|'''Rådhusbrua''' sett østover mot Rådhuset på Thorneløkka i 1964. ''Postkortmotiv / Fotograf: ukjent'']]
 
[[Fil:MBL_0413_Rådhusbrua_1964.png|200px|thumb|right|'''Rådhusbrua''' sett østover mot Rådhuset på Thorneløkka i 1964. ''Postkortmotiv / Fotograf: ukjent'']]
  
'''Rådhusbrua''' i Moss ble åpnet den 4. november 1961 av ordfører [[Andersen, Emil|Emil Andersen]] og med fyrverkeri som syntes over hele byen.  
+
'''Rådhusbrua''' i Moss ble åpnet den 4. november 1961, med tre kjørebaner. Årsdøgntrafikken i 2017 var opptil 26.000 biler i døgnet - fra Jeløy og Bastøfergene.
  
Før byggingen av den nye brua, ble mange kjente bygninger, butikker og kafeer revet i området ved [[Jeløygata]]. Her kan nevnes Kanalkafeen, Trygve Nilsens Skipshandel, brødrene Rummelhoff bok-og papirhandel, Bratt med sine stoffer, Karen Ledsaaks godtebutikk og Promenadekafeen.  
+
Før byggingen av den nye brua, ble mange kjente bygninger, butikker og kafeer revet i området ved [[Jeløygata]]. Her kan nevnes Kanalkafeen, Trygve Nilsens Skipshandel, brødrene Rummelhoff bok- og papirhandel, Bratt med sine stoffer, Karen Ledsaaks godtebutikk og Promenadekafeen.  
  
 
Betongbygg A/S fra Kristiansand hadde byggearbeidet, og arkitekt var Ivar Grove fra Oslo.
 
Betongbygg A/S fra Kristiansand hadde byggearbeidet, og arkitekt var Ivar Grove fra Oslo.
Linje 18: Linje 18:
  
 
----
 
----
Artikkelen er skrevet av: Per Edfeldt ([[PE]])
+
Artikkelen er skrevet av: Per Edfeldt ([[PE]]) og Elisabeth Vogt [[(EV)]]
  
  
 
[[Kategori: Bruer]]
 
[[Kategori: Bruer]]

Nåværende revisjon fra 4. apr. 2018 kl. 08:34

Rådhusbrua sett fra bysiden vestover mot Jeløy og Helgerød gata i 2013. Fotograf: Bjørn Wisth
Rådhusbrua sett østover mot Rådhuset på Thorneløkka i 1964. Postkortmotiv / Fotograf: ukjent

Rådhusbrua i Moss ble åpnet den 4. november 1961, med tre kjørebaner. Årsdøgntrafikken i 2017 var opptil 26.000 biler i døgnet - fra Jeløy og Bastøfergene.

Før byggingen av den nye brua, ble mange kjente bygninger, butikker og kafeer revet i området ved Jeløygata. Her kan nevnes Kanalkafeen, Trygve Nilsens Skipshandel, brødrene Rummelhoff bok- og papirhandel, Bratt med sine stoffer, Karen Ledsaaks godtebutikk og Promenadekafeen.

Betongbygg A/S fra Kristiansand hadde byggearbeidet, og arkitekt var Ivar Grove fra Oslo.



Kilder:



Artikkelen er skrevet av: Per Edfeldt (PE) og Elisabeth Vogt (EV)